Constitutio Dogmatica de Fide Catholica
|
Sessio III.
Habita die 24 Aprilis 1870.
|
PIUS EPISCOPUS, SERVUS SERVORUM DEI, SACRO APPROBANTE CONCILIO, AD
PERPETUAM REI MEMORIAM.
|
Dei Filius et
generis humani Redemptor, Dominus Noster Jesus Christus, ad Patrem cœlestem
rediturus, cum Ecclesia sua in terris militante omnibus diebus usque ad
consummationem sæculi futurum se esse promisit. Quare dilectæ sponsæ præsto
esse, adsistere docenti, operanti benedicere, periclitanti opem ferre nullo
unquam tempore destitit. Hæc vero salutaris ejus providentia, cum ex aliis
beneficiis innumeris continenter apparuit, tum iis manifestissime comperta
est fructibus, qui orbi Christiano e Conciliis œcumenicis, ac nominatim
|
e Tridentino, iniquis licet temporibus
celebrato, amplissimi provenerunt. Hinc enim sanctissima religionis dogmata
pressius definita uberiusque exposita, errores damnati atque cohibiti; hinc
ecclesiastica disciplina restituta firmiusque sancita, promotum in clero
scientiæ et pietatis studium, parata adolescentibus ad sacram militiam
educandis collegia, Christiani denique populi mores et accuratiore fidelium
eruditione et frequentiore sacramentorum usu instaurati. Hinc præterea
arctior membrorum cum visibili Capite communio, universoque corpori Christi
mystico additus vigor; hinc religiosæ multiplicatæ familiæ aliaque Christianæ
pietatis instituta; hinc ille etiam assiduus et usque ad sanguinis effusionem
constans ardor in Christi regno late per orbem propagando.
|
Verumtamen hæc
aliaque insignia emolumenta, quæ per ultimam maxime œcumenicam Synodum divina
clementia Ecclesiæ largita est, dum grato, quo par est, animo recolimus,
acerbum compescere haud possumus dolorem ob mala gravissima, inde
|
potissimum orta, quod ejusdem sacrosanctæ
Synodi apud permultos vel auctoritas contempta, vel sapientissima neglecta
fuere decreta.
|
|
Nemo enim
ignorat, hæreses, quas Tridentini Patres proscripserunt, dum, rejecto divino
Ecclesiæ magisterio, res ad religionem spectantes privati cujusvis judicio
permitterentur, in sectas paullatim dissolutas esse multiplices, quibus inter
se dissentientibus et concertantibus, omnis tandem in Christum fides apud non
paucos labefactata est. Itaque ipsa Sacra Biblia, quæ antea Christianæ doctrinæ
unicus fons et judex asserebantur, jam non pro divinis haberi, imo mythicis
commentis accenseri cœperunt.
|
|
Tum nata est
et late nimis per orbem vagata illa rationalismi seu naturalismi doctrina, quæ
religioni Christianæ utpote supernaturali instituto per omnia adversans,
summo studio molitur, ut Christo, qui solus Dominus et Salvator noster est, a
mentibus humanis, a vita et moribus populorum excluso, meræ quod vocant
rationis vel naturæ regnum stabiliatur. Relicta autem projectaque Christiana
religione, negato vero Deo
|
et Christo ejus, prolapsa tandem est multorum
mens in Pantheismi, Materialismi, Atheismi barathrum, ut jam ipsam rationalem
naturam, omnemque justi rectique normam negantes, ima humanæ societatis
fundamenta diruere connitantur.
|
Hac porro
impietate circumquaque grassante, infeliciter contigit, ut plures etiam e
Catholicæ Ecclesiæ filiis a via veræ pietatis aberrarent, in iisque,
diminutis paullatim veritatibus, sensus Catholicus attenuaretur. Variis enim
ac peregrinis doctrinis abducti, naturam et gratiam, scientiam humanam et
fidem divinam perperam commiscentes, genuinum sensum dogmatum, quem tenet ac
docet sancta mater Ecclesia, depravare, integritatemque et sinceritatem fidei
in periculum adducere comperiuntur.
|
Quibus omnibus
perspectis, fieri qui potest, ut non commoveantur intima Ecclesiæ viscera?
Quemadmodum enim Deus vult omnes homines salvos fieri, et ad agnitionem
veritatis venire; quemadmodum Christus venit, ut salvum faceret, quod
perierat, et filios Dei, qui erant dispersi, congregaret in unum: ita
Ecclesia, a Deo populorum
|
mater et magistra constituta, omnibus
debitricem se novit, ac lapsos erigere, labantes sustinere, revertentes
amplecti, confirmare bonos et ad meliora provehere parata semper et intenta
est. Quapropter nullo tempore a Dei veritate, quæ sanat omnia, testanda et
prædicanda quiescere potest, sibi dictum esse non ignorans: Spiritus meus,
qui est in te, et verba mea, quæ posui in ore tuo, non recedent de ore tuo
amodo et usque in sempiternum.
|
Nos itaque,
inhærentes prædecessorum nostrorum vestigiis, pro supremo nostro Apostolico
munere veritatem Catholicam docere ac tueri perversasque doctrinas reprobare
nunquam intermissimus. Nunc autem, sedentibus nobiscum et judicantibus
universi orbis Episcopis, in hanc œcumenicam Synodum auctoritate nostra in
Spiritu Sancto congregatis, innixi Dei verbo scripto et tradito, prout ab
Ecclesia Catholica sancte custoditum et genuine expositum accepimus, ex hoc
Petri Cathedra, in conspectu omnium, salutarem Christi doctrinam profiteri et
declarare constituimus, adversis erroribus potestate nobis a Deo tradita
proscriptis atque damnatis.
|
Caput I.
|
De Deo rerum
omnium Creatore.
|
Sancta
Catholica Apostolica Romana Ecclesia credit et confitetur, unum esse Deum
verum et vivum, Creatorem ac Dominum cœli et terræ, omnipotentem, æternum,
immensum, incomprehensibilem, intellectu, ac voluntate omnique perfectione
infinitum; qui cum sit una singularis, simplex omnino et incommutabilis
substantia spiritualis, prædicandus est re et essentia a mundo distinctus, in
se et ex se beatissimus, et super omnia, quæ præter ipsum sunt et concipi
possunt, ineffabiliter excelsus.
|
Hic solus
verus Deus bonitate sua et omnipotenti virtute non ad augendam suam
beatitudinem, nec ad acquirendam, sed ad manifestandam perfectionem suam per
bona, quæ creaturis impertitur, liberrimo consilio simul ab initio temporis
utramque de nihilo condidit creaturam, spiritualem et corporalem, angelicam
videlicet et mundanam, ac deinde humanam quasi communem ex spiritu et corpore
constitutam.
|
Universa vero,
quæ condidit, Deus providentia sua tuetur atque gubernat, attingens a fine
|
usque ad finem fortiter, et disponens omnia
suaviter. Omnia enim nuda et aperta sunt oculis ejus, ea etiam, qua libera
creaturarum actione futura sunt.
|
Caput II.
|
De
Revelatione.
|
Non hac tamen de causa revelatio absolute
necessaria dicenda est, sed quia Deus ex infinita bonitate sua ordinavit
hominem ad finem supernaturalem, ad participanda scilicet bona divina, quæ
humanæ mentis intelligentiam omnino superant; siquidem oculus non vidit, nec
auris audivit, nec in cor hominis ascendit, quæ præparavit Deus iis, qui
diligunt illum.
|
Hæc porro
supernaturalis revelatio, secundum universalis Ecclesiæ fidem, a sancta
Tridentina Synodo declaratam, continetur in libris scriptis et sine scripto
traditionibus, quæ ipsius Christi ore ab Apostolis acceptæ, aut ab ipsis
Apostolis Spiritu Sancto dictante quasi per manus traditæ, ad nos usque
pervenerunt. Qui quidem veteris et Novi Testamenti libri integri cum omnibus
suis partibus, prout in ejusdem Concilii decreto recensentur, et in veteri
vulgata latina editione habentur, pro sacris et canonicis suscipiendi sunt.
Eos vero Ecclesia pro sacris et canonicis habet, non ideo, quod sola humana
industria concinnati, sua deinde
|
auctoritate sint approbati; nec ideo dumtaxat,
quod revelationem sine errore contineant, sed propterea, quod Spiritu Sancto
inspirante conscripti Deum habent auctorem, atque ut tales ipsi Ecclesiæ
traditi sunt.
|
Quoniam vero,
quæ sancta Tridentina Synodus de interpretatione divinæ Scripturæ ad
coërcenda petulantia ingenia salubriter decrevit, a quibusdam hominibus prave
exponuntur, nos, idem decretum renovantes, hanc illius mentem esse
declaramus, ut in rebus fidei et morum, ad ædificationem doctrinæ Christianæ
pertinentium, is pro vero sensu sacræ Scripturæ habendus sit, quem tenuit ac
tenet sancta mater Ecclesia, cujus est judicare de vero sensu et
interpretatione Scripturarum sanctarum; atque ideo nemini licere contra hunc
sensum aut etiam contra unanimem consensum Patrum ipsam Scripturam sacram
interpretari.
|
Caput III.
|
De Fide.
|
Quum homo a
Deo tamquam Creatore et Domino suo totus
|
dependeat, et ratio creata increatæ veritati
penitus subjecta sit, plenum revelanti Deo intellectus et voluntatis
obsequium fide præstare tenemur. Hanc vero fidem, quæ humanæ salutis initium
est, Ecclesia Catholica profitetur, virtutem esse supernaturalem, qua, Dei
aspirante et adjuvante gratia, ab eo revelata vera esse credimus, non propter
intrinsecam rerum veritatem naturali rationis lumine perspectam, sed propter
auctoritatem ipsius Dei revelantis, qui nec falli nec fallere potest. Est
enim fides, testante Apostolo, sperandarum substantia rerum, argumentum non
apparentium.
|
Ut nihilominus
fidei nostræ obsequium rationi consentaneum esset, voluit Deus cum internis
Spiritus Sancti auxiliis externa jungi revelationis suæ argumenta, facta
scilicet divina, atque imprimis miracula et prophetias, quæ cum Dei
omnipotentiam et infinitam scientiam luculenter commonstrent, divinæ
revelationis signa sunt certissima et omnium intelligentiæ accommodata. Quare
tum Moyses et Prophetæ, tum ipse maxime
|
Christus Dominus multa et manifestissima
miracula et prophetias ediderunt; et de Apostolis legimus: Illi autem
profecti prædicaverunt ubique, Domino cooperante et sermonem confirmante
sequentibus signis. Et rursum scriptum est: Habemus firmiorem propheticum
sermonem, cui bene facitis attendentes quasi lucernæ 1ucenti in caliginoso
loco.
|
Licet autem
fidei assensus nequaquam sit motus animi cæcus nemo tamen evangelicæ
prædicationi consentire potest, sicut oportet ad salutem consequendam, absque
illuminatione et inspiratione Spiritus Sancti, qui dat omnibus suavitatem in
consentiendo et credendo veritati. Quare fides ipsa in se, etiamsi per
caritatem non operetur, donum Dei est, et actus ejus est opus ad salutem
pertinens, quo homo liberam præstat ipsi Deo obedientiam, gratiæ ejus, cui
resistere posset, consentiendo et cooperando.
|
Porro fide
divina et Catholica ea omnia credenda sunt, quæ in verbo Dei scripto vel
tradito continentur, et ab Ecclesia
|
sive solemni judicio sive ordinario et
universali magisterio tamquam divinitus revelata credenda proponuntur.
|
Quoniam vero
sine fide impossibile est placere Deo, et ad filiorum ejus consortium
pervenire; ideo nemini unquam sine illa contigit justificatio, nec ullus,
nisi in ea perseveraverit usque in finem, vitam æternam assequetur. Ut autem
officio veram fidem amplectendi, in eaque constanter perseverandi satisfacere
possemus, Deus per Filium suum unigenitum Ecclesiam instituit, suæque
institutionis manifestis notis instruxit, ut ea tamquam custos et magistra
verbi revelati ab omnibus posset agnosci. Ad solam enim Catholicam Ecclesiam
ea pertinent omnia, quæ ad evidentem fidei Christianæ credibilitatem tam
multa et tam mira divinitus sunt disposita. Quin etiam Ecclesia per se ipsa,
ob suam nempe admirabilem propagationem, eximiam sanctitatem et inexhaustam
in omnibus bonis fæcunditatem, ob Catholicam unitatem, invictamque
stabilitatem, magnum quoddam et perpetuum est motivum credibilitatis et
divinæ suæ legationis testimonium irrefragabile.
|
Quo fit, ut ipsa veluti signum levatum in
nationes, et ad se invitet, qui nondum crediderunt, et filios suos certiores
faciat, firmissimo niti fundamento fidem, quam profitentur. Cui quidem
testimonio efficax subsidium accedit ex superna virtute. Etenim benignissimus
Dominus et errantes gratia sua excitat atque adjuvat, ut ad agnitionem
veritatis venire possint, et eos, quos de tenebris transtulit in admirabile
lumen suum, in hoc eodem lumine ut perseverent, gratia sua confirmat, non
deserens, nisi deseratur. Quocirca minime par est conditio eorum, qui per
cœleste fidei donum Catholicæ veritati adhæserunt, atque eorum, qui ducti
opinionibus humanis, falsam religionem sectantur; illi enim, qui fidem sub
Ecclesiæ magisterio susceperunt, nullam unquam habere possunt justam causam
mutandi, aut in dubium fidem eamdem revocandi. Quæ cum ita sint, gratias
agentes Deo Patri, qui dignos nos fecit in partem sortis sanctorum in lumine,
tantam ne negligamus salutem, sed aspicientes in auctorem fidei et
consummatorem Jesum, teneamus spei nostræ confessionem indeclinabilem.
|
Caput IV.
|
De Fide et
Ratione.
|
Hoc quoque
perpetuus Ecclesiæ Catholicæ consensus tenuit et tenet, duplicem esse ordinem
cognitionis, non solum principio, sed objecto etiam distinctum: principio
quidem, quia in altero naturali ratione, in altero fide divina cognoscimus;
objecto autem, quia præter ea, ad quæ naturalis ratio pertingere potest,
credenda nobis proponuntur mysteria in Deo abscondita, quæ, nisi revelata
divinitus, innotescere non possunt. Quocirca Apostolus, qui a gentibus Deum
per ea, quæ facta sunt, cognitum esse testatur, disserens tamen de gratia et
veritate, quæ per Jesum Christum facta est, pronunciat: Loquimur Dei
sapientiam in mysterio, quæ abscondita est, quam prædestinavit Deus ante
sæcula in gloriam nostram, quam nemo principum hujus sæculi cognovit: nobis
autem revelavit Deus per Spiritum suum: Spiritus enim omnia scrutatur, etiam
profunda Dei. Et ipse Unigenitus confitetur Patri, quia abscondit hæc a
sapientibus et prudentibus, et revelavit ea parvulis.
|
Ac ratio
quidem, fide illustrata,
|
cum sedulo, pie et sobrie quærit, aliquam, Deo
dante, mysteriorum intelligentiam eamque fructuosissimam assequitur, tum ex
eorum, quæ naturaliter cognoscit, analogia, tum e mysteriorum ipsorum nexu
inter se et cum fine hominis ultimo; nunquam tamen idonea redditur ad ea
perspicienda instar veritatum, quæ proprium ipsius objectum constituunt.
Divina enim mysteria suapte natura intellectum creatum sic excedunt, ut etiam
revelatione tradita et fide suscepta, ipsius tamen fidei velamine contecta et
quadam quasi caligine obvoluta maneant, quamdiu in hac mortali vita
peregrinamur a Domino: per fidem enim ambulamus, et non per speciem.
|
Verum etsi
fides sit supra rationem, nulla tamen unquam inter fidem et rationem vera
dissensio esse potest: cum idem Deus, qui mysteria revelat et fidem infundit,
animo humano rationis lumen indiderit; Deus autem negare seipsum non possit,
nec verum vero unquam contradicere. Inanis autem hujus contradictionis
species inde potissimum oritur, quod vel fidei
|
dogmata, ad mentem Ecclesiæ intellecta et
exposita non fuerint, vel opinionum commenta pro rationis effatis habeantur.
Omnem igitur assertionem veritati illuminatæ fidei contrariam omnino falsam
esse definimus. Porro Ecclesia, quæ una cum apostolico munere docendi,
mandatum accepit fidei depositum custodiendi, jus etiam et officium divinitus
habet falsi nominis scientiam proscribendi, ne quis decipiatur per
philosophiam et inanem fallaciam. Quapropter omnes Christiani fideles
hujusmodi opiniones, quæ fidei doctrinæ contrariæ esse cognoscuntur, maxime
si ab Ecclesia reprobatæ fuerint, non solum prohibentur tanquam legitimas
scientiæ conclusiones defendere, sed pro erroribus potius, qui fallacem
veritatis speciem præ se ferant, habere tenentur omnino.
|
|
Neque solum
fides et ratio inter se dissidere nunquam possunt, sed opem quoque sibi
mutuam ferunt, cum recta ratio fidei fundamenta demonstret, ejusque lumine
illustrata rerum divinarum scientiam excolat; fides vero rationem ab
erroribus
|
liberet ac tueatur, eamque multiplici
cognitione instruat. Quapropter tantum abest, ut Ecclesia humanarum artium et
disciplinarum culturæ obsistat, ut hanc multis modis juvet atque promoveat.
Non enim commoda ab iis ad hominum vitam dimanantia aut ignorat aut despicit;
fatetur imo, eas, quemadmodum a Deo, scientiarum Domino, profectæ sunt, ita
si rite pertractentur, ad Deum, juvante ejus gratia, perducere. Nec sane ipsa
vetat, ne hujusmodi disciplinæ in suo quæque ambitu propriis utantur
principiis et propria methodo; sed justam hanc libertatem agnoscens, id
sedulo cavet, ne divinæ doctrinæ repugnando errores in se suscipiant, aut
fines proprios transgressæ, ea, quæ sunt fidei, occupent et perturbent.
|
Neque enim
fidei doctrina, quam Deus revelavit, velut philosophicum inventum proposita
est humanis ingeniis perficienda, sed tanquam divinum depositum Christi
Sponsæ tradita, fideliter custodienda et infallibiliter declaranda. Hinc
sacrorum quoque dogmatum is sensus perpetuo est retinendus, quem semel
declaravit sancta mater Ecclesia, nec unquam ab eo sensu,
|
altioris intelligentiæ specie et nomine,
recedendum. Crescat igitur et multum vehementerque proficiat, tam singulorum,
quam omnium, tam unius hominis, quam totius Ecclesiæ, ætatem ac sæculorum
gradibus, intelligentia, scientia, sapientia; sed in suo dumtaxat genere, in
eodem scilicet dogmate, eodem sensu, eademque sententia.
|
Canones.
|
I.
|
De Deo rerum
omnium Creatore.
|
1. Si quis unum
verum Deum visibilium et invisibilium Creatorem et Dominum negaverit:
anathema sit.
|
2. Si quis præter
materiam nihil esse affirmare non erubuerit: anathema sit.
|
3. Si quis dixerit,
unam eandemque esse Dei et rerum omnium substantiam vel essentiam: anathema
sit.
|
4. Si quis dixerit,
res finitas, tum corporeas tum spirituales aut saltem spirituales, e divina
substantia emanasse; aut divinam essentiam sui manifestatione vel evolutione
fieri omnia; aut denique Deum esse ens universale
|
seu indefinitum, quod sese determinando
constituat rerum universitatem in genera, species et individua distinctam:
anathema sit.
|
5. Si quis non
confiteatur, mundum, resque omnes, quæ in eo continentur, et spirituales et
materiales, secundum totam suam substantiam a Deo ex nihilo esse productas;
aut Deum dixerit non voluntate ab omni necessitate libera, sed tam necessario
creasse, quam necessario amat seipsum; aut mundum ad Dei gloriam conditum
esse negaverit: anathema sit.
|
II.
|
De
Revelatione.
|
1. Si quis dixerit,
Deum unum et verum, Creatorem et Dominum nostrum, per ea, quæ facta sunt,
naturali rationis humanæ lumine certo cognosci non posse: anathema sit.
|
2. Si quis dixerit,
fieri non posse, aut non expedire ut per revelationem divinam homo de Deo
cultuque ei exhibendo edoceatur: anathema sit.
|
3. Si quis dixerit,
hominem ad cognitionem et perfectionem, quæ naturalem superet, divinitus
evehi non posse, sed ex seipso
|
ad omnis tandem veri et boni possessionem jugi
profectu pertingere posse et debere: anathema sit.
|
|
4. Si quis sacræ
Scripturæ libros integros cum omnibus suis partibus, prout illos sancta
Tridentina Synodus recensuit, pro sacris et canonicis non susceperit, aut eos
divinitus inspiratos esse negaverit: anathema sit.
|
|
III.
|
|
De Fide.
|
|
1. Si quis dixerit,
rationem humanam ita independentem esse, ut fides ei a Deo imperari non
possit: anathema sit.
|
|
2. Si quis dixerit,
fidem divinam a naturali de Deo et rebus moralibus scientia non distingui, ac
propterea ad fidem divinam non requiri, ut revelata veritas propter
auctoritatem Dei revelantis credatur: anathema sit.
|
|
3. Si quis dixerit,
revelationem divinam externis signis credibilem fieri non posse, ideoque sola
interna cujusque experientia aut inspiratione privata homines ad fidem moveri
debere: anathema sit.
|
|
4. Si quis dixerit,
miracula nulla fieri posse, proindeque omnes de iis narrationes, etiam
|
in sacra Scriptura contentas, inter fabulas
vel mythos ablegandas esse; aut miracula certo cognosci nunquam posse, nec
iis divinam religionis Christianæ originem rite probari: anathema, sit.
|
5. Si quis dixerit,
assensum fidei Christianæ non esse liberum, sed argumentis humanæ rationis
necessario produci; aut ad solam fidem vivam, quæ per caritatem operatur,
gratiam Dei necessariam esse: anathema sit.
|
6. Si quis dixerit,
parem esse conditionem fidelium atque eorum, qui ad fidem unice veram nondum
pervenerunt, ita ut Catholici justam causam habere possint, fidem, quam sub
Ecclesiæ magisterio jam susceperunt, assensu suspenso in dubium vocandi,
donec demonstrationem scientificam credibilitatis et veritatis fidei suæ
absolverint: anathema sit.
|
IV.
|
De Fide et
Ratione.
|
1. Si quis dixerit,
in revelatione divina nulla vera et proprie dicta mysteria contineri, sed
universa fidei dogmata posse per rationem rite excultam e naturalibus
principiis intelligi et demonstrari: anathema sit.
|
2. Si quis dixerit,
disciplinas humanas ea cum libertate tractandas esse, ut earum assertiones,
etsi doctrinæ revelatæ adversentur, tanquam veræ retineri, neque ab Ecclesia
proscribi possint: anathema sit.
|
3. Si quis dixerit,
fieri posse, ut dogmatibus ab Ecclesia propositis, aliquando secundum
progressum scientiæ sensus tribuendus sit alius ab eo, quem intellexit et
intelligit Ecclesia: anathema sit.
|
Itaque supremi
pastoralis Nostri officii debitum exeguentes, omnes Christi fideles, maxime
vero eos, qui præsunt vel docendi munere funguntur, per viscera Jesu Christi
obtestamur, necnon ejusdem Dei et Salvatoris nostri auctoritate jubemus, ut
ad hos errores a Sancta Ecclesia arcendos et eliminandos, atque purissimæ
fidei lucem pandendam studium et operam conferant.
|
Quoniam vero
satis non est, hæreticam pravitatem devitare, nisi ii quoque errores
diligenter fugiantur, qui ad illam plus minusve accedunt; omnes officii
monemus, servandi etiam Constitutiones et Decreta, quibus pravæ ejusmodi
opiniones, quæ isthic
|
diserte non enumerantur, ab hac Sancta Sede
proscriptæ et prohibitæ sunt.
|
Datum Romæ in
publica Sessione in Vaticana Basilica, solemniter celebrata, anno
Incarnationis Dominicæ millesimo octingentesimo septuagesimo, die vigesima
quarto, Aprilis. Pontificatus Nostri anno vigesimo quarto.
|
Constitutio Dogmatica Prima de Ecclesia Christi.
|
Edita in Sessione Quarta Sacrosancti Œcumenici
Concilii Vaticani.
|
PIUS EPISCOPUS, SERVUS
SERVORUM DEI SACRO APPROBANTE CONCILIO AD PERPETUAM REI MEMORIAM.
|
Pastor æternus
et Episcopus animarum nostrarum, ut salutiferum Redemptionis opus perenne
redderet, sanctam ædificare Ecclesiam decrevit, in qua veluti in domo Dei
viventis fideles omnes unius fidei et caritatis vinculo continerentur.
Quapropter, priusquam clarificaretur, rogavit Patrem non pro Apostolis
tantum, sed et pro eis, qui credituri erant per verbum eorum in ipsum, ut
omnes unum
|
essent, sicut ipse Filius et Pater unum sunt.
Quemadmodum igitur Apostolos, quos sibi de mundo elegerat, misit, sicut ipse
missus erat a Patre: ita in Ecclesia sua pastores et doctores usque ad
consummationem sæculi esse voluit. Ut vero episcopatus ipse unus et indivisus
esset, et per cohærentes sibi invicem sacerdotes credentium multitudo
universa in fidei et communionis unitate conservaretur, beatum Petrum cæteris
Apostolis præponens in ipso instituit perpetuum utriusque unitatis principium
ac visibile fundamentum, super cujus fortitudinem æternum exstrueretur
templum, et Ecclesiæ cœlo inferenda sublimitas in hujus fidei firmitate
consurgeret. Et quoniam portæ inferi ad evertendam, si fieri posset,
Ecclesiam, contra ejus fundamentum divinitus positum majori in dies odio
undique insurgunt, Nos ad Catholici gregis, custodiam, incolumitatem,
augmentum, necessarium esse judicamus, sacro approbante Concilio, doctrinam
de institutione, perpetuitate, ac
|
natura sacri Apostolici primatus, in quo
totius Ecclesiæ vis ac soliditas consistit, cunctis fidelibus credendam et
tenendam, secundum antiquam atque constantem universalis Ecclesiæ fidem,
proponere, atque contrarios, dominico gregi adeo perniciosos, errores
proscribere et condemnare.
|
Caput IV.
|
De Apostolici
Primatus in beato Petro institutione.
|
Docemus itaque
et declaramus, juxta Evangelii testimonia primatum jurisdictionis in
universam Dei Ecclesiam immediate et directe beato Petro Apostolo promissum
atque collatum a Christo Domino fuisse. Unum enim Simonem, cui jam pridem
dixerat: Tu vocaberis Cephas, postquam ille suam edidit confessionem
inquiens: Tu es Christus, Filius Dei vivi, solemnibus his verbis allocutus
est Dominus: Beatus es, Simon Bar-Jona, quia caro et sanguis non revelavit
tibi, sed Pater meus, qui in cœlis est: et ego
|
dico tibi, quia tu es Petrus, et super hanc
Petram ædificabo Ecclesiam meam, et portæ inferi non prævalebunt adversus
eam: et tibi dabo claves regni cœlorum: et quodcumque ligaveris super terram,
erit ligatum et in cœlis: et quodcumque solveris super terram, erit solutum
et in cælis. Atque uni Simoni Petro contulit Jesus post suam resurrectionem
summi pastoris et rectoris jurisdictionem in totum suum ovile dicens: Pasce
agnos meos: Pasce oves meas. Huic tam manifestæ sacrarum Scripturarum
doctrinæ, ut ab Ecclesia Catholica semper intellecta est, aperte opponuntur
pravæ eorum sententiæ, qui, constitutam a Christo Domino in sua Ecclesia
regiminis formam pervertentes, negant, solum Petrum præ cæteris Apostolis,
sive seorsum singulis sive omnibus simul, vero proprioque jurisdictionis
primatu fuisse a Christo instructum; aut qui affirmant, eundem primatum non
immediate directeque ipsi beato Petro, sed Ecclesiæ, et per hanc illi ut
ipsius Ecclesiæ ministro delatum fuisse.
|
|
Si quis igitur
dixerit, beatum
|
Petrum Apostolum non esse a Christo Domino
constitutum Apostolorum omnium principem et totius Ecclesiæ militantis
visibile caput; vel eundem honoris tantum, non autem veræ propri que
jurisdictionis primatum ab eodem Domino nostro Jesu Christo directe et immediate
accepisse: anathema sit.
|
Caput II.
|
De
perpetuitate Primatus beati Petri in Romanis Pontificibus.
|
Quod autem in
beato Apostolo Petro princeps pastorum et pastor magnus ovium Dominus
Christus Jesus in perpetuam salutem ac perenne bonum Ecclesiæ instituit, id
eodem auctore in Ecclesia, quæ fundata super petram ad fidem sæculorum usque
firma stabit, jugiter durare necesse est. Nulli sane dubium, imo sæculis
omnibus notum est, quod sanctus beatissimusque Petrus, Apostolorum princeps
et caput fideique columna, et Ecclesiæ Catholicæ fundamentum, a Domino nostro
Jesu Christo, Salvatore humani generis ac Redemptore, claves regni accepit:
qui ad hoc usque tempus et semper in suis successoribus, episcopis sanctæ
Romanæ Sedis, ab ipso fundatæ,
|
ejusque consecratæ sanguine, vivit et præsidet
et judicium exercet. Unde quicumque in hac Cathedra Petro succedit, is
secundum Christi ipsius institutionem primatum Petri in universam Ecclesiam
obtinet. Manet ergo dispositio veritatis, et beatus Petrus, in accepta
fortitudine petræ perseverans, suscepta Ecclesiæ gubernacula non reliquit.
Hac de causa ad Romanam Ecclesiam propter potentiorem principalitatem necesse
semper fuit omnem convenire Ecclesiam, hoc est, eos, qui sunt undique
fideles, ut in ea Sede, e qua venerandæ communionis jura in omnes dimanant,
tamquam membra in capite consociata, in unam corporis compagem coalescerent.
|
Si quis ergo
dixerit, non esse ex ipsius Christi Domini institutione, seu jure divino, ut
beatus Petrus in primatu super universam Ecclesiam habeat perpetuos
|
successores; aut Romanum Pontificem non esse
beati Petri in eodem primatu successorem: anathema sit.
|
Caput III.
|
De vi et
ratione Primatus Romani Pontificis.
|
Quapropter
apertis innixi sacrarum litterarum testimoniis, et inhærentes tum
Prædecessorum Nostrorum, Romanorum Pontificum, tum Conciliorum generalium
disertis perspicuisque decretis, innovamus œcumenici Concilii Florentini
definitionem, qua credendum ab omnibus Christi fidelibus est, sanctam
Apostolicam Sedem, et Romanum Pontificem in universum orbem tenere primatum,
et ipsum Pontificem Romanum successorem esse beati Petri, principis Apostolorum,
et verum Christi Vicarium, totiusque Ecclesiæ caput, et omnium Christianorum
patrem ac doctorem existere; et ipsi in beato Petro pascendi, regendi ac
gubernandi universalem Ecclesiam a Domino nostro Jesu Christo plenam
potestatem traditam esse; quemadmodum etiam in gestis œcumenicorum
Conciliorum et sacris canonibus continetur.
|
Docemus
proinde et declaramus, Ecclesiam Romanam, disponente
|
Domino, super omnes alias ordinariæ potestatis
obtinere principatum, et hanc Romani Pontificis jurisdictionis potestatem,
quæ vere episcopalis est, immediatam esse: erga quam cujuscumque ritus et
dignitatis pastores atque fideles, tam seorsum singuli quam simul omnes,
officio hierarchicæ subordinationis veræque obedientiæ obstringuntur, non
solum in rebus, quæ ad fidem et mores, sed etiam in iis, quæ ad disciplinam
et regimen Ecclesiæ per totum orbem diffusæ pertinent; ita ut, custodita cum
Romano Pontifice tam communionis, quam ejusdem fidei professionis unitate,
Ecclesiæ Christi sit unus grex sub uno summo pastore. Hæc est Catholicæ
veritatis doctrina, a qua deviare salva fide atque salute nemo potest.
|
|
Tantum autem
abest, ut hæc Summi Pontificis potestas officiat ordinariæ ac immediatæ illi
episcopalis jurisdictionis potestati, qua Episcopi, qui positi a Spiritu
Sancto in Apostolorum locum successerunt, tamquam veri pastores assignatos
sibi greges, singuli singulos, pascunt et regunt, ut eadem a supremo et
|
universali Pastore asseratur, roboretur ac
vindicetur, secundum illud sancti Gregorii Magni: Meus honor est honor
universalis Ecclesiæ. Meus honor est fratrum meorum solidus vigor. Tum ego
vere honoratus sum, cum singulis quibusque honor debitus non negatur,
|
|
Porro ex
suprema illa Romani Pontificis potestate gubernandi universam Ecclesiam jus
eidem esse consequitur, in hujus sui muneris exercitio libere communicandi
cum pastoribus et gregibus totius Ecclesiæ, ut iidem ab ipso in via salutis
doceri ac regi possint. Quare damnamus ac reprobamus illorum sententias, qui
hanc supremi capitis cum pastoribus et gregibus communicationem licite
impediri posse dicunt, aut eandem reddunt sæculari potestati obnoxiam, ita ut
contendant, quæ ab Apostolica Sede vel ejus auctoritate ad regimen Ecclesiæ
constituuntur, vim ac valorem non habere, nisi potestatis sæcularis placito
confirmentur.
|
|
Et quoniam
divino Apostolici primatus jure Romanus Pontifex universæ Ecclesiæ præest,
|
docemus etiam et declaramus, eum esse judicem
supremum fidelium, et in omnibus causis ad examen ecclesiasticum spectantibus
ad ipsius posse judicium recurri; Sedis vero Apostolicæ, cujus auctoritate
major non est, judicium a nemine fore retractandum, neque cuiquam de ejus
licere judicare judicio. Quare a recto veritatis tramite aberrant, qui
affirmant, licere ab judiciis Romanorum Pontificum ad œcumenicum Concilium
tamquam ad auctoritatem Romano Pontifice superiorem appellare.
|
Si quis itaque
dixerit, Romanum Pontificem habere tantummodo officium inspectionis vel
directionis, non autem plenam et supremam potestatem jurisdictionis in
universam Ecclesiam, non solum in rebus, quæ ad fidem et mores, sed etiam in
iis, quæ ad disciplinam et regimen Ecclesiæ per totum orbem diffusæ
pertinent; aut eum habere tantum potiores partes, non vero totam plenitudinem
hujus supremæ potestatis; aut hanc ejus potestatem non esse ordinariam et
immediatam sive in omnes
|
ac singulas ecclesias, sive in omnes et
singulos pastores et fideles: anathema sit.
|
Caput IV.
|
De Romani
Pontificis infallibili magisterio.
|
Ipso autem
Apostolico primatu, quem Romanus Pontifex, tamquam Petri principis
Apostolorum successor, in universam Ecclesiam obtinet, supremam quoque
magisterii potestatem comprehendi, hæc Sancta Sedes semper tenuit, perpetuus
Ecclesiæ usus comprobat, ipsaque œcumenica Concilia, ea imprimis, in quibus
Oriens cum Occidente in fidei caritatisque unionem conveniebat,
declaraverunt. Patres enim Concilii Constantinopolitani quarti, majorum
vestigiis inhærentes, hanc solemnem ediderunt professionem: Prima salus est,
rectæ fidei regulam custodire. Et quia non potest Domini nostri Jesu Christi
prætermitti sententia dicentis: Tu es Petrus, et super hanc petram ædificabo
Ecclesiam meam, hæc, quæ dicta sunt, rerum probantur effectibus, quia in Sede
Apostolica immaculata est semper Catholica reservata religio, et sancta
celebrata
|
doctrina. Ab hujus ergo fide et doctrina
separari minime cupientes, speramus, ut in una communione, quam Sedes
Apostolica prædicat, esse mereamur, in qua est integra et vera Christianæ
religionis soliditas. Approbante vero Lugdunensi Concilio secundo, Græci
professi sunt: Sanctum Romanam Ecclesiam summum et plenum primatum et
principatum super universam Ecclesiam Catholicam obtinere, quem se ab ipso
Domino in beato Petro, Apostolorum principe sive vertice, cujus Romanus
Pontifex est successor, cum potestatis plenitudine recepisse veraciter et
humiliter recognoscit; et sicut præ cæteris tenetur fidei veritatem
defendere, sic et, si quæ de fide subortæ fuerint quæstiones, suo debent
judicio definiri. Florentinum denique Concilium definivit: Pontificem Romanum,
verum Christi Vicarium, totiusque Ecclesiæ caput et omnium Christianorum
patrem ac doctorem existere; et ipsi in beato Petro pascendi, regendi ac
gubernandi universalem
|
Ecclesiam a Domino nostro Jesu Christo plenam
potestatem traditam esse.
|
Huic pastorali
muneri ut satisfacerent, Prædecessores Nostri indefessam semper operam
dederunt, ut salutaris Christi doctrina apud omnes terræ populos propagaretur,
parique cura vigilarunt, ut, ubi recepta esset, sincera et pura
conservaretur. Quocirca totius orbis Antistites, nunc singuli, nunc in
Synodis congregati, longam ecclesiarum, consuetudinem et antiguæ regulæ
formam sequentes, ea præsertim pericula, quæ in negotiis fidei emergebant, ad
hanc Sedem Apostolicam retulerunt, ut ibi potissimum resarcirentur damna
fidei, ubi fides non potest sentire defectum. Romani autem Pontificis, prout
temporum et rerum conditio suadebat, nunc convocatis œcumenicis Conciliis aut
explorata Ecclesiæ per orbem disperæ sententia, nunc per Synodos
particulares, nunc aliis, quæ divina suppeditabat providentia, adhibitis
auxiliis, ea tenenda definiverunt,
|
quæ sacris Scripturis et apostolicis
traditionibus consentanea, Deo adjutore, cognoverant. Neque enim Petri
successoribus Spiritus Sanctus promissus est, ut eo revelante novam doctrinam
patefacerent, sed ut, eo assistente, traditam per Apostolos revelationem seu
fidei depositum sancte custodirent et fideliter exponerent. Quorum quidem
apostolicam doctrinam omnes venerabiles Patres amplexi et sancti doctores
orthodoxi venerati atque secuti sunt; plenissime scientes, hanc sancti Petri
Sedem ab omni semper errore illibatam permanere, secundum Domini Salvatoris
nostri divinam pollicitationem discipulorum suorum principi factam: Ego
rogavi pro te, ut non deficiat fides tua, et tu aliquando conversus confirma
fratres tuos.
|
Hoc igitur
veritatis et fidei numquam deficientis charisma Petro ejusque in hac Cathedra
successoribus divinitus collatum est, ut excelso suo munere in omnium salutem
fungerentur, ut universus Christi grex per eos ab erroris venenosa esca
aversus, cœlestis doctrinæ pabulo nutriretur,
|
ut, sublata schismatis occasione, Ecclesia
tota una conservaretur, atque suo fundamento innixa, firma adversus inferi
portas consisteret.
|
At vero cum
hoc ipsa ætate, qua salutifera Apostolici muneris efficacia vel maxime
requiritur, non pauci inveniantur, qui illius auctoritati obtrectant;
necessarium omnino esse censemus, prærogativam, quam unigenitus Dei Filius
cum summo pastorali officio conjungere dignatus est, solemniter asserere.
|
Itaque Nos
traditioni a fidei Christianæ exordio perceptæ fideliter inhærendo, ad Dei
Salvatoris nostri gloriam, religionis Catholicæ exaltationem et Christianorum
populorum salutem, sacro approbante Concilio, docemus et divinitus revelatum
dogma esse definimus: Romanum Pontificem, cum ex Cathedra loquitur, id est,
cum omnium Christianorum pastoris et doctoris munere fungens pro suprema sua
Apostolica auctoritate doctrinam de fide vel moribus ab universa Ecclesia
tenendam definit, per assistentiam divinam, ipsi in beato Petro promissam, ea
infallibilitate pollere, qua divinus Redemptor
|
Ecclesiam suam in definienda doctrina de fide
vel moribus instructam esse voluit; ideoque ejusmodi Romani Pontificis
definitiones ex sese, non autem ex consensu Ecclesiæ, irreformabiles esse.
|
Si quis autem
huic Nostræ definitioni contradicere, quod Deus avertat, præsumpserit:
anathema sit.
|
Datum Romæ, in
publica Sessione in Vaticana Basilica, solemniter celebrata, anno
Incarnationis Dominicæ millesimo octingentesimo septuagesimo, die decima
octava Julii. Pontificatus Nostri anno vigesimo quinto.
|
Nenhum comentário:
Postar um comentário