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segunda-feira, 20 de abril de 2015

O que pensar da Devoção a Divina Misericordia?






Resposta do padre Peter R. Scott  -traduzida por Borboletas ao Luar - sobre a Devoção a Divina Misericórdia, de Irmã Faustina Kowalska e os decretos de Roma condenando tal devoção.  ( O original em inglês siga o português. O sublinhado foi acrescentado e o negrito foi aditado.-Michael Fuller)



Condenada pelo Santo Ofício

Há dois decretos de Roma sobre essa questão, ambos do tempo do Papa João XXIII. A Suprema Congregação do Santo Ofício, numa reunião plenária em 19 de novembro de 1958, tomou as seguintes decisões:

- A natureza sobrenatural das revelações feitas a Irmã Faustina não é evidente.
- Nenhuma festa da Divina Misericórdia deve ser instituída.
- É proibido divulgar imagens e escritos que propagam essa devoção da forma recebida pela Irmã Faustina.

O segundo decreto do Santo Ofício é de 6 de março de 1959, em que foi estabelecido o seguinte:

- A difusão de imagens e textos que promovem a devoção à Divina Misericórdia sob a forma proposta pela mesma Irmã Faustina foi proibida.
- A prudência dos bispos deve julgar quanto à remoção das imagens referidas que já são expostas para veneração pública.

O que havia nesta devoção que impediu o Santo Ofício de reconhecer sua origem divina? Os decretos não o dizem, mas parece que a razão está no fato de que há muita ênfase na misericórdia de Deus como que para excluir a Sua justiça. Nossos pecados e a gravidade da ofensa que eles infligem em Deus são deixados de lado como sendo de pouca importância. É por isso que o aspecto da reparação do pecado é omitido ou obscurecido.

A verdadeira imagem da misericórdia de Deus é o Sagrado Coração de Jesus, atravessado pela lança, coroado de espinhos, pingando sangue precioso. O Sagrado Coração de Jesus exige uma devoção de reparação, conforme os papas sempre solicitaram. No entanto, este não é o caso da devoção da Divina Misericórdia. A imagem não tem coração. É um Sagrado Coração sem coração, sem reparação, sem o preço de nossos pecados sendo claramente evidente. É isso que faz com que a devoção seja muito incompleta e nos faz suspeitar de sua origem sobrenatural, independentemente das boas intenções e da santidade pessoal da Irmã Faustina. Esta ausência da necessidade de reparação dos pecados manifesta-se na estranha promessa de libertação de todas as penas temporais devidas aos pecados para aqueles que observam as devoções de domingo às 15h00min. Como tal devoção poderia ser mais poderosa e melhor do que a indulgência plenária, aplicando o extraordinário tesouro dos méritos dos santos? Como não poderia exigir como condição que realizemos uma obra penitencial por nossa própria conta? Como não poderia exigir o distanciamento do pecado, mesmo venial, que é necessário para obter a indulgência plenária?

Presunção nos escritos de Irmã Faustina

Diário de Santa Maria Faustina Kowalska que foi publicado, também indica muitas razões para questionar seriamente a origem sobrenatural das mais de 640 páginas de volumosas e repetidas aparições e mensagens. A característica de qualquer místico verdadeiro que recebeu graças sobrenaturais é sempre uma humildade profunda, sentimento de indignidade, conscientização e profissão da gravidade de seus pecados. No entanto, esta humildade está estranhamente faltando no diário de Irmã Faustina. Em 2 de outubro de 1936, por exemplo, afirma que o "Senhor Jesus" falou estas palavras a ela: 
"Agora eu sei que não é pelas graças ou dons que você me ama, mas porque a Minha vontade é mais preciosa para você do que vida. É por isso que eu estou unindo-me a você tão intimamente como com nenhuma outra criatura." (§707, p. 288). 
Isso dá toda a aparência de ser uma pretensão de ser mais unida a Jesus do que ninguém, até mesmo a Virgem Maria, e certamente mais do que todos os outros santos. Que orgulho acreditar em tal afirmação, e quanto mais afirmar que isso veio do Céu!

Em abril de 1938, Irmã Faustina leu a canonização de Santo André Bobola e foi preenchida com lágrimas e anseios de que a sua congregação pudesse ter seu próprio santo. Em seguida, ela afirma o seguinte: "E o Senhor Jesus me disse: Não chores. Você é essa santa". (§1650, p. 583). Estas são palavras que com toda certeza nenhum verdadeiro santo iria afirmar, mas sim sua pecaminosidade e indignidade de sua congregação. Esta presunção em seus escritos não é isolada. Ela elogia a si mesma em várias ocasiões através das palavras supostamente proferidas por Jesus. Veja esta locução interior, por exemplo:"Amada Pérola de Meu Coração, eu vejo seu amor tão puro, mais puro do que o dos anjos, e tanto mais porque você continua lutando. Por sua causa eu abençoo o mundo." (§1061, p. 400). Em 23 de maio de 1937, ela descreve uma visão da Santíssima Trindade, depois da qual ela ouviu uma voz dizendo: "Diga ao Superior Geral para contar com você como a filha mais fiel na Ordem" (§1130, p. 417). É, portanto, dificilmente surpreendente que a Irmã Faustina tenha alegado ser isenta dos Julgamentos tanto o Particular quanto o Geral. Em 4 de fevereiro de 1935, ela já dizia ouvir uma voz em sua alma: "De hoje em diante, não tema o julgamento de Deus, pois você não será julgada" (§374, p. 168). Adicione a isso a afirmação absurda de que a hóstia por três vezes saltou para fora do sacrário e colocou-se em suas mãos (§ 44, p. 23), de modo que ela mesma teve que abrir o sacrário e colocá-la de volta lá, mostra a história de uma presunção da graça de Deus, que vai além de toda razão, quanto mais como a ação de uma pessoa supostamente favorecida com inúmeras e repetidas graças místicas e sobrenaturais.

Talvez não seja por acaso que o Papa João Paulo II promoveu esta devoção, pois está em grande sintonia com a sua encíclica Dives in Misericordia. Na verdade, a teologia do Mistério Pascal que ele ensinou deixa de lado toda a consideração da gravidade do pecado e da necessidade de penitência, para satisfação à justiça divina e, portanto, da Missa como sendo um sacrifício expiatório, e também a necessidade de ganhar indulgências e fazer obras de penitência. Uma vez que Deus é infinitamente misericordioso e não conta os nossos pecados, tudo isso é considerado sem importância. Este não é o espírito católico. Devemos fazer a reparação pelos nossos pecados e pelos pecados de todo o mundo, como o Sagrado Coração de Jesus pediu repetidamente em Paray-Le-Monial. É a renovação da nossa consagração ao Sagrado Coração e frequentes sagradas horas de reparação que vão trazer a conversão dos pecadores. É desta forma que podemos cooperar para trazer o Seu Reino de Amor Misericordioso, porque esse é o reconhecimento perfeito da santidade infinita da Divina Majestade e completa submissão a suas legítimas demandas. Misericórdia só significa algo quando entendemos o preço da nossa Redenção.

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Original in English


QUESTIONS AND ANSWERS

Fr. Peter R. Scott

WHAT ARE WE TO THINK OF THE DIVINE MERCY DEVOTION?

Many people have certainly received graces from the devotion to Divine Mercy propagated by St. Faustina, and her personal piety was certainly most exemplary. However, this does not necessarily mean that this devotion is from God. It is true that Pope John Paul II promoted this devotion, that it was through his efforts that the prohibition was lifted on April 15, 1978, and that he even introduced a feast of Divine Mercy into the Novus Ordo. However, the fact that good and pious people receive graces and that Sister Faustina was pious do not necessarily means that it is from heaven. In fact, it was not only not approved before Vatican II. It was condemned, and this despite the fact that the prayers themselves of the chaplet of Divine Mercy are orthodox.

Condemned by the Holy Office
There were two decrees from Rome on this question, both of the time of Pope John XXIII. The Supreme Congregation of the Holy Office, in a plenary meeting held on November 19, 1958, made the following decisions:

The supernatural nature of the revelations made to Sister Faustina is not evident.
No feast of Divine Mercy is to be instituted.
It is forbidden to divulge images and writings that propagate this devotion under the form received by Sister Faustina.

The second decree of the Holy Office was on March 6, 1959, in which the following was established:

The diffusion of images and writings promoting the devotion to Divine Mercy under the form proposed by the same Sister Faustina was forbidden.
The prudence of the bishops is to judge as to the removal of the aforesaid images that are already displayed for public honor.

What was it about this devotion that prevented the Holy Office from acknowledging its divine origin? The decrees do not say, but it seems that the reason lies in the fact that there is so much emphasis on God’s mercy as to exclude His justice. Our sins and the gravity of the offense that they inflict on God is pushed aside as being of little consequence. That is why the aspect of reparation for sin is omitted or obscured.
The true image of God’s mercy is the Sacred Heart of Jesus, pierced with a lance, crowned with thorns, dripping precious blood. The Sacred Heart calls for a devotion of reparation, as the popes have always requested. However, this is not the case with the Divine Mercy devotion. The image has no heart. It is a Sacred Heart without a heart, without reparation, without the price of our sins being clearly evident. It is this that makes the devotion very incomplete and makes us suspicious of its supernatural origin, regardless of Sister Faustina’s own good intentions and personal holiness. This absence of the need for reparation for sins is manifest in the strange promise of freedom from all the temporal punishment due to sin for those who observe the 3:00 p.m. Low Sunday devotions. How could such a devotion be more powerful and better than a plenary indulgence, applying the extraordinary treasury of the merits of the saints? How could it not require as a condition that we perform a penitential work of our own? How could it not require the detachment from even venial sin that is necessary to obtain a plenary indulgence?

Presumption in the Writings of Sister Faustina
The published Diary of Saint Maria Faustina Kowalski (Marian Press, Stockbridge, MA, 2007) also indicates several reasons to seriously question the supernatural origin of the more than 640 pages of voluminous and repeated apparitions and messages. The characteristic of any true mystic who has received supernatural graces is always a profound humility, sense of unworthiness, awareness and profession of the gravity of his sins. Yet this humility is strangely lacking in Sister Faustina’s diary. On October 2, 1936, for example, she states that the “Lord Jesus” spoke these words to her: “Now I know that it is not for the graces or gifts that you love me, but because My will is dearer to you than life. That is why I am uniting Myself with you so intimately as with no other creature.” (§707, p. 288). This gives every appearance of being a claim of being more united to Jesus than anybody else, even the Blessed Virgin Mary, and certainly more than all the other saints. What pride, to believe such an affirmation, let alone to assert that it came from heaven!
In April 1938, Sister Faustina read the canonization of St. Andrew Bobola and was filled with longing and tears that her congregation might have its own saint. Then she affirms the following: “And the Lord Jesus said to me, Don’t cry. You are that saint.” (§1650, p. 583). These are words that most certainly no true saint would affirm, but rather his sinfulness and unworthiness of his congregation. This presumption in her writings is not isolated. She praises herself on several occasions through the words supposedly uttered by Jesus. Listen to this interior locution, for example: “Beloved pearl of My Heart, I see your love so pure, purer than that of the angels, and all the more so because you keep fighting. For your sake I bless the world.” (§1061, p. 400). On May 23, 1937 she describes a vision of the Holy Trinity, after which she heard a voice saying: “Tell the Superior General to count on you as the most faithful daughter in the Order” (§1130, p. 417). It is consequently hardly surprising that Sister Faustina claimed to be exempt from the Particular and General Judgments. On February 4, 1935, she already claimed to hear this voice in her soul: “From today on, do not fear God’s judgment, for you will not be judged” (§374, p. 168). Add to this the preposterous affirmation that the host three times over jumped out of the tabernacle and placed itself in her hands (§44, p. 23), so that she had to open up the tabernacle herself and place it back in there, tells the story of a presumption on God’s grace which goes beyond all reason, let alone as the action of a person supposedly favored with innumerable and repeated mystical and supernatural graces.
It is perhaps not accidental that Pope John Paul II promoted this devotion, for it is very much in line with his encyclical Dives in Misericordia. In fact, the Paschal Mystery theology that he taught pushed aside all consideration of the gravity of sin and the need for penance, for satisfaction to divine justice, and hence of the Mass as being an expiatory sacrifice, and likewise the need to gain indulgences and to do works of penance. Since God is infinitely merciful and does not count our sins, all this is considered of no consequence. This is not the Catholic spirit. We must make reparation for our sins and for the sins of the whole world, as the Sacred Heart repeatedly asked at Paray-Le-Monial. It is the renewal of our consecration to the Sacred Heart and frequent holy hours of reparation that is going to bring about the conversion of sinners. It is in this way that we can cooperate in bringing about His Kingdom of Merciful Love, because it is the perfect recognition of the infinite holiness of the Divine Majesty and complete submission to His rightful demands. Mercy only means something when we understand the price of our Redemption.
link to original: The Angelus Online

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